یادداشت های یک خانم مهندس

افکار و روزنوشت های یک خانم مهندسِ مادر

یادداشت های یک خانم مهندس

افکار و روزنوشت های یک خانم مهندسِ مادر

بافرهنگ باشیم

برداشت اول : دیروز بعد از ظهر آب خونه قطع شد . واقعاً زندگی بدون آب امکان نداره. وضعیتمون خیلی اسف بار بود. خدا رو شکر شب قرار بود بریم خونه ی خواهر شوهر. کتری رو گذاشتم زیر شیر آب و شیر رو باز کردم تا آب باقی مونده توی لوله تخلیه بشه. فراموش کردم که بعد شیر رو ببندم و رفتیم. ساعت 11:30 موقع برگشت به خونه یادم افتاد. فقط خدا خدا میکردم آب نیومده باشه. که خداروشکر هم نیومده بود. ولی بعد از خوشحالی از این بابت یادم افتاد چقدر تشنمه ، یادم افتاد گلاب به روتون چقدر ... ! خلاصه 60 تا پله ی خونه ی ما هم جا نمیذاره برای اینکه کسی فداکاری کنه و بره آب بخره. بماند که چه بر ما گذشت :))

ولی من خودم به شخصه شدیداً موافق جیره بندی آب هستم. بعضی ها واقعاً در زمینه مصرف آب بیش از حد بی فرهنگ هستند. هر آبی رو توی خونه میشه دوبار استفاده کرد. مثلاً من امروز با پسرم رفتیم حموم. با آب وان پسرم دستشویی رو شستم. و آبی که برای شست وشوی خودم استفاده میکردم جمع کردم و حمام رو باهاش شستم.پارسال خونه ی قبلی امون دستشویی و حموم کنار هم بود و من آب های اینطوری رومیریختم گلاب به روتون توی آفتابه و ازش استفاده میکردیم (ببخشید یه خورده بی ادبی شد.)

خلاصه که خواهشاً حداقل نسل بعدی رو با فرهنگ تربیت کنیم.میگن قراره به خاطر کم آبی دانشگاه ها رو زودتر تعطیل کنند. !! یعنی این فکرهای خلاقانه و مشکل گشا نمیدونم از کجا میاد؟!

برداشت دوم : نگهبان آپارتمان ما یه پسر افغانیه که حسابی هم ترو تمیزه. سعی میکنم نژاد پرست نباشم و به این فکر کنم که انسان محترمیه و افغانی و ایرانی هیچ فرقی با هم ندارن. همون طور که لبخند های گشاد تحویل توریست های موبلوند چشم آبی میدیم افغانی ها هم مهاجر هستن. دیشب با شوهرم حرف زده بود که اینجا فردا ماه رمضونه ؟! و گفته بود من از امروز روزه گرفتم. از اون جا احساس کردم سنی هستش که ایران رو قبول نداره. امروز با دختر خاله ی شدیداً مذهبی ام حرف میزدم و کمی هم در مورد پسرم حرف زدیم . تهش گفت : "من نمیدونم این افغانی ها چطوری اینقدر راحت بچه به دنیا میارن و سنی ام هستن و شناسنامه ایرانی برای بچه ها شون میگیرن. با ما که میخوایم نسل شیعه رو زیاد کنیم اینقدر زایمان ها سختن؟! "در مورد قسمت اول برای خودمم هم سوال چطوری واقعاً؟حتی دیده شده افغانیه خودش بچه ی خودشو به دنیا اورده:)) ولی در مورد نسل شیعه و سنی باز هم به نظرم یک نژاد پرستی ِ ولی در غالب مذهبی .چرا یکم خودمونو درگیر انسانیت نمیکنیم به جای این افکار غلط نژاد پرستانه ؟!

برداشت سوم : عموماً از اخبار خوشم نمیاد. برخلاف شوهرم. و گه گاهی وقتی همسرم داره اخبار میبینه منم چشمم میخوره و می بینم. چند شب پیش نمیدونم دوباره چه جنایتی توی فلسطین و امثالهم افتاده بود که 20:30 کلی بهش داشت پروبال میداد و میگفت چطور این بازیگر ها و اینها کمپین من سگ هستم برای حمایت ازحیوانات راه می اندازن ولی برای این جنایت سکوت کردند؟ خوب اولاً که اعتقاد شخصی اشونه به شما و من ربطی نداره! دلشون میخواد حیوانات واسشون مهم باشه. دوماً چرا باید بازیگرهایی که پر از ایراد و اشکال(به جز یکسری ها که اسطوره اند) هستند اونقدر پررنگ بشن که حالا واکنش هاشون اینقدر مهم باشه؟چرا الگوهای غلط برای مردم انتخاب میکنید؟!

نظرات 2 + ارسال نظر
نگین جمعه 28 اردیبهشت 1397 ساعت 13:24

من به شخصه خیلی خیلی افغان ها رو دوست دارم. واقعا آدم های با فرهنگی هستن و به شدت مهربون.
ایران که بودم یکی از بهترین و با معرفت از دوستام تو دانشگاه یه دختر افغان بود. که هنوزم با هم دوستای خوبی هستیم.
جزو معدود دوستاییم بود که واقعا میشد رو کمکش و مهربونی بی حد و مرزش حساب کرد.
اینجا هم برام جالب بود که روزی که نمایشگاه فرهنگی کشورهای مختلف داشتیم افغان ها جزو بافرهنگ ترینا و خوشپوش ترین ملیت های اینجا بودن!‌ چه قدر مهربون و مودب...
متاسفانه چون اصولا قشر ضعیف افغان ها با فرهنگ پایین داخل ایران هستن دید بدی بهشون هستش. در حالی که حتی قشر سطح پایینشون صد برابر از قشر سطح پایین ایران با فرهنگ ترن :دی

من هم راستش با هر افغانی که برخورد آدم محترمی بوده، سرشون غالبا به کار خودشونه و مودب ان، با اینکه به قول تو قشر ضعیف اشون توی ایرانه

نگین جمعه 28 اردیبهشت 1397 ساعت 13:21

طفلی افغان ها به این راحتی که نمیتونن شناسنامه ایرانی برای بچشون بگیرن
حتی اگر سال ها ایران زندگی کرده باشن تا پدر بچه ایرانی نباشه به بچه شناسنامه ایرانی نمیدن. که خب پدر بچه اگه ایرانی باشه شیعه هم هست دیگه:دی
هرچند من واقعا آداب سنی ها و نوع دین داریشون رو بیشتر از شیعی ها دوس دارم. از اینک واقعا چیزی که اعتقاد دارن رو انجام میدن و اینقدر دوزو کلک و مصلحت پاش نمیارن. اینکه به حواشی مثه درو دیوار مسجد و ضریح اعتقاد ندارن و اونو بت پرستی میدونن ولی اینکه ایرانی ها برای رسیدن به ضریح حاضرن همو هم بکشن!!!

در مورد آب هم متاسفانه بیشترین درصد هدر رفت آب مال بخش کشاورزی و صنعته. یادمه میگفتم بالای نود و هشت درصد. و کمتر از دو درصد ربط به مصرف خانگی داره. کاری ندارم که استفاده صحیح از آب کار درستیه و باید فرهنگ سازی شه ولی خب فاجعه بی آبی ایران با این چیزا درست نمیشه. کارهای دولتی و اصولی لازمه که اصلا انجام نمیشه!

متاسفانه خیلی افکار غلطی وجود داره،من تا حالا با سنی ها برخورد جدی نداشتم و هر چی توی ذهنمه فقط از شنیده هاست.
درسته من هم اینو شنیدم، ولی غالباً فکر کنم آب چاه واسه کشاورزیه، و من اعتقاد دارم دولت نمیخواد آب کم مصرف بشه وگرنه کنترلش کار سختی نیست

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.